ΔΙΑΤΡΟΦΗ: Λίπη

img

Το λίπος είναι ένα από τα συστατικά των τροφίμων που συχνά μπορεί να ακούμε πως πρέπει να το αποφεύγουμε. 

Τι συμβαίνει όμως στην πραγματικότητα;

Το λίπος είναι μέρος της υγιεινής διατροφής και αυτό γιατί είναι σημαντικό για το σώμα μας. Συγκεκριμένα, το λίπος καίγεται στο σώμα μας για να έχουμε ενέργεια να κινηθούμε, να αναπνεύσουμε, να μιλήσουμε κλπ. Ταυτόχρονα, το σώμα μας χρησιμοποιεί το λίπος για να αποθηκεύσει ενέργεια, είναι σα να λέμε οι τράπεζες ή οι επιταγές ενέργειας του οργανισμού μας. Όμως, δεν κάνει μόνο αυτό, βοηθά και σε πολλές άλλες λειτουργίες του σώματος όπως: 
  • • βοηθά στην καλή λειτουργία του εγκεφάλου και των νεύρων. 
  • • βοηθά στην κατασκευή ορμονών όπως αυτές που ρυθμίζουν την περίοδο των κοριτσιών. 
  • • Περιβάλει τα όργανα και τα προστατεύει από χτυπήματα, 
  • • Παίρνει μέρος στη δημιουργία των κύτταρων 
  • • Βοηθά να απορροφήσουμε κάποιες βιταμίνες που τις λέμε και λιποδιαλυτές και είναι Α, D, K,Ε, 

Πόση ενέργεια μας δίνει το λίπος; 

Το λίπος όταν καίγεται μας δίνει περισσότερη ενέργεια από οποιαδήποτε άλλο θρεπτικό συστατικό. Δηλαδή όταν καίμε: 
  • • 1 γραμμάριο βούτυρο παίρνουμε 9 θερμίδες 
  • • 1 γραμμάριο ζάχαρης(υδατανθράκων) παίρνουμε 4 θερμίδες 
  • • 1 γραμμάριο ασπράδι αυγού(πρωτεΐνης) παίρνουμε 4 θερμίδες Ωστόσο, δεν χρειάζεται να μετράς συνεχώς τα λιπαρά και τις θερμίδες στην τροφή σου! Μπορείς να μάθεις να τρως ισορροπημένα, ζητώντας τη βοήθεια των γονιών, των εκπαιδευτικών σου και ρίχνοντας πιο συχνά μια ματιά στη Μεσογειακή πυραμίδα! 

Ποια είναι τα είδη των λιπών; 

Οι επιστήμονες χώρισαν τα λίπη σε τρεις μεγάλες κατηγορίες ανάλογα με την χημική τους δομή και την «ευλυγισία» τους. Οι τρεις κατηγορίες των λιπών είναι 
  • • τα μονοακόρεστα 
  • • τα πολυακορεστα 
  • • τα κορεσμένα 
Τα μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λίπη είναι ευλύγιστα «λίπη» και είναι γνωστά ως «καλά» λιπαρά. Τα μονοακόρεστα φαίνεται να μας προστατεύουν από ασθένειες τις καρδιάς και βρίσκονται στις ελιές, τους ξηρούς καρπούς (αμύγδαλα, κάσιους, φυστίκια, καρύδια κλπ), στο ελαιόλαδο και το αβοκάντο. 

Τα πολυακόρεστα χωρίζονται σε δύο κατηγορίες τα ω-3 και τα ω-6. Τα ω-3 βοηθούν στη σωστή λειτουργία του εγκεφάλου, προστατεύουν την υγεία της καρδιάς, βοηθούν στην άμυνα του οργανισμού και προστατεύουν από κάποιες μορφές καρκίνου. Τα τρόφιμα που περιέχουν ω-3 λιπαρά είναι τα λιπαρά ψάρια όπως οι σαρδέλες, ο μπακαλιάρος, ο κολιός, ο γαύρος, ο σολομός, το σκουμπρί, τα καρύδια κα τα λάδια που φτιάχνονται από αυτά. Τα ω-6 λιπαρά που είναι σημαντικά για τη λειτουργία και την ανάπτυξη του οργανισμού βρίσκονται στους ηλιόσπορους, το σουσάμι, τα καρύδια, το καλαμπόκι και αλλού. 

Θυμήσου! Τα ακόρεστα λίπη σε θερμοκρασία δωματίου έχουν υγρά ή σχεδόν υγρά π.χ. το ελαιόλαδο ή μια μαργαρίνη όταν την αφήσουμε έξω από το ψυγείο! Τα κορεσμένα λίπη είναι τα λίπη που βρίσκονται στο κρέας και σε ζωικά προϊόντα, όπως το φρέσκο βούτυρο, το τυρί και τα πλήρη γαλακτοκομικά. Επίσης, βρίσκονται στο φοινικέλαιο και στην καρύδα τρόφιμα που χρησιμοποιούνται από εστιατόρια και εργοστάσια για να παρασκευάσουν τηγανιτές πατάτες ή γλυκά. Τα κορεσμένα λιπαρά είναι γνωστά ως "κακά" λιπαρά επειδή αυξάνουν τη χοληστερόλη του αίματος και τον κίνδυνο εμφάνισης παθήσεων της καρδιάς. 

Θυμήσου! Τα κορεσμένα λίπη είναι στερεά σε θερμοκρασία δωματίου! Τα trans(τρανς) λιπαρά είναι λίπη που έχουν παρόμοια μορφή με αυτή των κορεσμένων γιΆ αυτό και αυξάνουν τη χοληστερόλη του αίματος και έχουν σχέση με την εμφάνιση ασθενειών της καρδιάς. Τα τρανς λίπη χρησιμοποιούνται για την παρασκευή μπισκότων, κεικ, γλυκών και αλλαντικών. Τα βρίσκουμε ως υδρογονωμένα λίπη στις συσκευασίες τροφίμων. 


ΔΙΑΤΡΟΦΗ: Λίπη


ΠΗΓΗ: » www.alternativenaturally.com